Uusi ylioppilaskunta – uusi ilme

Artikkelin_pääkuva

Uuden Tampereen ylioppilaskunnan TREYn visuaalinen ilme on viimein julki! TREYn uusi ilme paljastettiin eilen 4.12. TREYHEMissä eli TREYn ensimmäisessä suuressa opiskelijatapahtumassa. Takana on vajaan vuoden mittainen taustatyö ja suunnitteluprosessi. Lue lisää, miten tähän päästiin ja mitä uusi ilmeemme meille edustaa.

Mikä on visuaalinen ilme ja mihin ylioppilaskunta tarvitsee sellaista? Visuaalinen ilme on osa uuden ylioppilaskuntamme brändiä ja usein ensimmäinen asia, jonka opiskelija ylioppilaskunnastaan näkee. Sillä luodaan ensivaikutelma koko ylioppilaskunnasta ja rakennetaan tunnettuutta. Se sisältää muun muassa logon, värimaailman, kuvitukset ja fontit eli sen, miltä ylioppilaskunta näyttää. Visuaalinen ilme ei ole irtonainen ulottuvuus, vaan sen tulisi heijastaa sitä, minkälainen olemme ylioppilaskuntana ja opiskelijayhteisönä. Parhaimmillaan se voi muodostua uuden yhteisömme tunnukseksi, jonka opiskelijat kokevat omakseen. Tämän vuoksi uuden ylioppilaskuntamme TREYn visuaalisen ilmeen suunnitteluun käytettiin paljon aikaa ja ajatusta – vajaan vuoden työ ja kymmenien yhteisön jäsenten osallistaminen.

TREYn brändityön ohjaksiin tarttui helmikuussa 2018 joukko Tamyn ja TTYY:n hallituslaisia ja työntekijöitä yhteisen brändikoordinaattorin ohjaamana. Osa tätä työtä oli TREYn visuaalisen ilmeen suunnittelu. Viime kevät ja kesä pitivät sisällään paljon pohdintaa ja keskustelua siitä, mitä asioita uuden ylioppilaskunnan haluttiin ja toisaalta ei haluttu edustavan. Vastauksia näihin kysymyksiin haettiin koko yhteisöltä: opiskelijoille, järjestöille ja ylioppilaskuntatoimijoille toteutettiin erilaisia työpajoja, haastatteluita ja kyselyitä, joiden kautta saatiin kattava aineisto visuaalisen ilmeen suunnittelutyön pohjaksi.  Aineistosta nousi esille yhteisöllemme tärkeitä elementtejä, joiden haluttiin näkyvän myös uudessa ilmeessä. Näitä asioita olivat muun muassa tamperelaisuus yhdistävänä identiteettinä, yhteisöllisyys sekä ylioppilaskunta vaikuttavana ja arvostettuna opiskelijan edunvalvojana. Saman aineiston pohjalta luotiin myös ylioppilaskunnan strategia, jonka keskeisenä osana toimii ylioppilaskunnan brändi ja sen yhtenä elementtinä visuaalinen ilme.

Osana taustatyötä visuaaliselle ilmeelle asetettiin useita kriteereitä, kuten monimuotoisen kohderyhmän puhutteleminen, tunnusomainen värimaailma, tunnistettavuus ja selkeys, monistettavuus ja monikäyttöisyys sekä ajattomuus. Myös rajoittavia tekijöitä tunnistettiin: ylioppilaskunnan ilmeen ei haluttu sekaantuvan esimerkiksi muihin ylioppilaskuntiin tai yliopistoon, olevan liian provosoiva tai henkivän liiaksi vanhojen ylioppilaskuntien piirteitä. Uuden ilmeen haluttiin olevan selvästi uusi, mutta samalla tarjoavan tarttumapintoja nykyiselle opiskelijayhteisölle.

Se miten kaikki tämä puettiin visuaaliseen muotoon, on tamperelaisen mainostoimisto Bananaksen käsialaa. Syksyn aikana tuotettiin useita luonnoksia TREYn visuaalisesta ilmeestä.  Näiden luonnosten kommentointiin osallistui kaikkiaan kymmeniä ylioppilaskuntien hallituslaisia ja työntekijöitä. Kommentointikierrosten kautta saatiin hyvä käsitys siitä, minkälaisia tuntemuksia luonnokset herättivät ja mihin suuntaan niitä tuli tämän perusteella kehittää. Muutaman kuukauden kestäneen työstön lopputuloksena syntyi TREYn visuaalinen ilme:

Artikkeli_kuva

Ylioppilaskuntamme kotikaupunki, Tampere, on kahden järven rajaama veden kaupunki. Tämä välittyy TREYn logon soljuvassa muotokielessä ja E-kirjaimen rajaamassa pisaramuodossa. TREYn liikemerkissä yhdistyvät kolme elementtiä: Tammerkosken putous, pylvään muoto ja TREYn T-kirjain. Tammerkoski on Tampereelle tärkeä maamerkki ja se näyttelee tärkeää roolia myös tamperelaisessa opiskelija- ja teekkariperinteessä. Pylväs edustaa akateemisuutta ja sivistystä. Se yhdistää tunnuksemme yliopistomaailmaan ja ylioppilaskuntaan opiskelijoidemme äänenä yliopistoyhteisössä ja yhteiskunnassa.

Vuoden 2019 alusta alkaen tulee tämä visuaalinen ilme olemaan yhteisömme yhteinen tunniste. Se on mukana kaikessa, mitä TREY tekee ja edustaa. Itsessään visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessi on hyvä resepti sille, minkälaisia aineksia uuden yhteisön rakentamisessa tullaan jatkossakin tarvitsemaan: yhteisön kuulemista, toimivaa yhteistyötä, avointa keskustelua, ripaus luovuutta ja annos kärsivällisyyttä.

Teksti: Rosa Lehtinen, Ylioppilaskuntien brändikoordinaattori