Kannanotto: Vanha nimi vaikeuttaa uuden yhteisön syntymistä

logo_moderni_465

Tulevan Tampere3-yliopiston hallitus julkaisi kaikessa hiljaisuudessa nimiehdotuksensa uuden yliopiston nimestä eduskunnan sivistysvaliokunnalle: Tampereen yliopisto, Tampere University.

Ylioppilaskunta moittii sekä nimiprosessin hoitamista että nimiehdotusta itseään. Yliopistoyhteisö ei ole ollut tukemassa nykyistä nimiehdotusta, vaan tieto nimestä tuli opiskelijoille ja henkilökunnalle yllätyksenä. Ylioppilaskunta löysi tiedon päätöksestä hallituksen pöytäkirjasta, eivätkä korkeakoulut tiedottaneet asiasta mitenkään ennen julkisen keskustelun alkua.  Julkisuudessa kerrottu Tampereen teknillisen yliopiston nimimuutoksen hyväksyminen ei näin ollen pidä paikkaansa.

On totta, että yhteisö ei hyväksynyt aiemman ehdotuksen sanojen “uusi” ja “new” käyttöä ja että nimen vaihtamista on ehdotettu. Kuitenkaan uuden ehdotuksen suhteen yhteisöjä ei osallistettu lainkaan. Ylioppilaskunta katsoo, että ainoa ratkaisu on peruuttaa nykyinen ehdotus ja tehdä uusi ehdotus siten, että yhteisöjä kuunnellaan aidosti.

Nimiprosessi on kokonaisuutena ollut pitkä ja monivaiheinen. Ylioppilaskunta on pettynyt siihen, että lopulliseen nimeen järjestetyillä nimikilpailuilla tai yhteisön mielipiteillä ei ollut vaikutusta. Yhteisöt luovat uuden korkeakoulun eikä niiden osallistamista voi jatkuvasti sivuuttaa. Ylioppilaskunta peräänkuuluttaa läpinäkyvyyttä koko prosessissa – myös uuden nimen valinnassa. Miten yhteisöjen pitäisi sitoutua nimeen, johon he eivät ole päässeet aidosti vaikuttamaan?

Ylioppilaskunta katsoo myös Tampereen yliopisto -nimen olevan ongelmallinen. Koska kyseessä on yhden yhdistyvän korkeakoulun nykyinen nimi, syntyy vaikutelma, että Tampereen teknillinen yliopisto sulautuu Tampereen yliopistoon eikä yliopisto ole aidosti yhteinen. Nimi, johon koko yhteisö ei sitoudu, vaikeuttaa uuden yhteisön syntymistä.

Tiina Mikkonen

hallituksen puheenjohtaja

Jukka Koivisto

pääsihteeri

Lisätietoja: Tiina Mikkonen, puheenjohtaja(a)ttyy.fi, 0407130080

Pekka Heinonen 15.09.2017 14:37

Tampereen yliopisto sai kauan himoitsemansa tekniikan tiedekunnan. Kaupan päälle tuli vielä TTY:n rahat. Tätäkö tamperelaiset yritykset ja Teknologiateollisuus halusivat?

ei-humanisti 15.09.2017 16:49

TTY sai haluamansa hallintomallin eikä UTAa kuunneltu juuri ollenkaan. Koko uusi yliopisto on säätiömallinen vastoin UTAn yhteisön tahtoa. Sitetn kuin niinkin pieni asia kuin nimi menee ei-toivotulla tavalla, alkaa hirveä itku. Nyt herätkää siellä!

Henna Tukia 15.09.2017 17:51

Onko sitä yhteistä nimeä pakko väkisin keksiä? Eikö kaikkien koulujen nimet voisi olla edelleen tasapuolisesti esillä? Sen ratkaisun luulisi miellyttävän kaikkia ilman huolia valtasuhteista tai tunnettavuuden kärsimisestä.

Anonyymi 16.09.2017 07:01

Tampereen yliopisto, University of Tampere, on ainoa oikea nimi tamperelaiselle tiedekorkeakoululle. Ei kosket, voionmaat, uudet tai muut harhaanjohtavat nimitykset. On ollut todella vastenmielistä katsella teekkareiden pyristelyä ja vastaan hangoittelua asian kanssa.

TTY:n henkilökunta on ollut kiitettävän yhteistyöhaluista ja se antaa valtavan määrän osaamistaan, aikaansa ja luottamustaan yhteisen asian eteen. Yhdistymisprojekteissa ei ole havaittavissa vastaavanlaista suoranaista vihaa mitä TTYY:n ja sen jäsenten puheissa on jatkuvasti.

Esitän toiveen TTYY:lle sekä teekkariyhteisölle, että lopettaisitte tämän vihakirjoittelunne, valheelliset väitteenne ja väärän tiedon levittämisen. Kukaan keskustan kampuksella tai Kaupissa ei ole tuhoamassa teekkarikulttuuria tai yrittämässä tehdä teistä ”humanistipellejä”.

TTYY:n hallitus ja aktiivit tietävät tasan tarkkaan mikä on tilanne korkeakoulujen rahoituksen kanssa. Hangoittelemalla vastaan kaivatte kuoppaa oman yliopistonne ja sen kovasti töitä tekevän suomalaisen osaamisen ja tieteen edistämiseen omistautuneen henkilökunnan alle.

Elias Kukkula 16.09.2017 14:48

Tässä taas surettaa, että niin humanistit kuin tavalliset kaduntallaajat pääsevät sanomaan teekkareiden ”kitisevän taas turhasta”. Miksei kukaan huomauta Tampereen kaupungin vaativan turhaan, että nimessä on pakko olla sana ”Tampere”? Tämä vaatimus on vaikuttanut kohtuuttoman paljon nimen valintaan.

Itse ehdottaisin, että englanninkielinen nimi olisi Tampere University, mutta suomenkielinen nimi olisi täysin uusi nimi, ilman ”Tamperetta”. Kyllä suomalaiset oppivat sijoittamaan Kosken/Linnan/Moroversityn Tampereelle, vaikkei sitä mainittaisi nimessä.

Elias Kukkula 18.09.2017 14:43

Voitaisiinko kyseenalaistaa Tampereen kaupungin vaatimus, että (suomenkielisessä) nimessä pitäisi olla sana ”Tampere”? Kyllä suomalaiset osaavat tulla Tampereelle Koskeen/Linnaan/Moroversityyn, vaikkei nimessä viitatakaan suoraan Tampereeseen.

Englanninkielisenä nimenä voisi pysyä Tampere University, niin ulkomaalaiset opiskelijat eivät eksy matkalla.

Kommentointi on suljettu.